Concepten van NU

I. BOB

Het concept BOB is alweer even in Nederland, namelijk in 2001 werd BOB gelanceerd.
Het is de bedoeling dat de BOB degene is die nuchter blijft en ervoor zorgt dat de rest veilig thuis komt. De campagne is positief uitgepakt omdat iedereen de term BOB kent, en iedereen begrijpt waarom je niet drinkt. Het is nu bespreekbaar, en 94 % spreekt af via de BOB methode.
De Boodschap is simpel : Alcohol mag best, met mate, maar niet in het verkeer.

De campagne is een gezamenlijk initiatief van Veilig Verkeer Nederland en Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de importeurs van bier, wijn en alcoholische dranken.
Door BOB zijn de aantal slachtoffers als gevolg van alcohol in het verkeer teruggelopen.
In 2000 was er sprake van 200 dodelijke slachtoffers en 3200 ziekenhuisslachtoffers
In 2009  was er sprake van 95 dodelijke slachtoffers en 2200 ziekenhuisslachtoffers.
Je kunt dus concluderen dat BOB zeker effect heeft.


Veilig Verkeer Nederland vindt het belangrijk om rechtstreeks contact te hebben met het publiek, en dat is waarschijnlijk de kracht van BOB. Veilig Verkeer Nederland gaat evenementen af op landelijk niveau. Veilig Verkeer Nederland wilt hiermee bereiken dat de BOB zich aan zijn afspraak houdt en niets drinkt. Dit wordt tevens aan het einde van het evenement getest met een blaasproef.[1]



[1] (Veilig Verkeer Nederland )


II. Nespresso


Nespresso is bij iedereen bekend. Dat komt vooral om de commercials met George Clooney.
Iedereen wilt deze koffie, want het geeft status.
Nespresso is een uniek concept wat nog niet eerder te zien was.
Het heeft zijn eigen koffiezetapparaat met de daarbij behorende koffie, die je overigens alleen online via Nespresso kunt bestellen of tegenwoordig bij tien vestigingen van de Bijenkorf in de zogenaamde Nespresso Boutiques.  

De cupjes worden geleverd in doosjes. De koffie is zuurstofvrij verpakt waardoor de koffie langer vers blijft dan bijvoorbeeld de koffiepads. De verpakking wordt door het apparaat open geprikt.
De capsules zijn redelijk duur, namelijk € 0,35 per kopje
Nespresso heeft sinds 2006 een jaarlijkse omzet van ongeveer 8 miljoen euro, en groeit nog steeds.
Het is bekend in meer dan 40 landen.
Ook is Nespresso erg bezig met de Fairtrade. Wat tevens ook steeds populaider wordt bij de consument. Nespresso werkt samen met RainForest Alliance om de koffieboeren te helpen en een betere kwaliteit koffieboon te kweken. Daardoor kan er een hogere prijs voor de koffie worden gevraagd. De koffiebonen van Nespresso zijn afkomstig uit Brazilie, Colombia, Costa Rica, Guatemala, en Kenia.  

Nespresso heeft 16 verschillende koffiesoorten. Je kunt je favoriete smaak met behulp van de Nespresso site vinden. [1]


 Professionele Verantwoording Nespresso

Wat voor veel populariteit heeft gezorgd is Dhr. Clooney
George Clooney is de grote ster in de Nespresso reclames.
Met zijn charmante uiterlijk is het voor iedereen fijn om naar hem te kijken.

Echter er is commentaar geleverd door Solidar.
Het schijnt dat George Clooney VN-ambassadeur is en dus op zou moeten komen voor onderbetaalde boeren. Echter maakt hij zich alleen druk voor het goed betaalde commercial.  Zij vinden ook dat Nestle voor alle koffie die ze produceren FairTrade koffie moet gebruiken wat nu nog niet gebeurd. [2]
Zij hebben een parodie gemaakt op de reclame van Clooney :




 

 

Juridische vereisten  Nespresso

 

De Nespresso cups waren een uniek concept, maar tegenwoordig heeft Douwe Egberts ze ook.
Douw Egberts komt met EspressO cups voor in de Nespresso apparaten op de markt die nog alleen op de Douwe Egberts website of in Franse supermarkten te koop zijn.

Het moederbedrijf van Nespresso, Nestlé is hier niet blij mee en startte een procedure tegen Douwe Egberts.
Nestlé vindt dat er sprake is van octrooi inbreuk. Een octrooi geeft de eigenaar de rechten en verbied andere van zijn uitvinding gebruik te maken.

Douwe Egberts die al eerder zich heeft moeten verdedigen toen hij Senseo Coffee pads op de markt bracht, en die strijd verloren heeft,  vind ook nu dat er van octrooi inbreuk geen sprake is.
Daarvoor verschillen de cups teveel van elkaar. De cups zijn namelijk Milieu vriendelijker en de verpakking is anders. De cups komen uit een doos en Nespresso verpakt deze apart.
Douwe Egberts refereert alleen op het artikel zelf dat de cups in Nespresso apparaten kunnen
[1].





[1]  (reclamerecht)


III. Uggs

Ugss, iedereen kent ze. Die grote charmante laarzen met schapenbond waar vrouwen helemaal weg van zijn.
Maar de Ugss hebben zo hun eigen geschiedenis.
De Ugg komt oorspronkelijk uit Australië. Omdat daar veel schapen waren werd het een gangbare laars voor zowel man als vrouw.
[1]
Maar al snel namen de piloten de laars over, omdat het vaak koud was in het vliegtuig.
Doordat vele piloten de voorloper van de uggs gebruikte raakte het model en de bekende voering bekend over de hele wereld.
Toen Uggs in 1979 vestigde in de VS voegde de surfers in Californië de laars toe tot hun favoriet.
Inmiddels worden alle Uggs in China geproduceerd.
Pamela Anderson was een van eerste beroemdheid die met Uggs laarzen liep. Dit veroorzaakte de mode hype. Later volgde ; Sarah Jessica Parker, Cameron Diaz, Hillary Duff, Britney Spears.
De consument ziet dit en volgt.  De uggs kwamen en verschillende soorten, maten, modellen en kleuren.



De uggs zijn razend populair en heel fijn als je vaak last hebt van koude voeten. Maar ze zijn echter niet goed voor de steun van je voeten. Ze hebben namelijk nauwelijks een voetbed.
De trend richtte zich voornamelijk op de vrouw. Maar de mannen kunnen niet achter blijven. Tegenwoordig zie je steeds meer mannen met de Uggs.  
Of dit nou een mooie laars is zijn de meningen over verdeeld, maar het ziet er nog niet naar uit dat de trend op korte termijn over is.





Juridische vereisten  Uggs

Toen Ugg Australia eenmaal naamsbekendheid kreeg, sprongen de nep varianten met paddenstoelen uit grond.
Er ontstond een Ugg-oorlog. Iedere fabrikant begon Uggs te produceren. Ugg Australia vond dat zij alle rechten hadden voor de schoen. Dit jaar is  Ugg Australia alleen al in Nederland een omzet van 3,5 miljoen misgelopen, ook zijn er dergelijke sites zoals marktplaats waar 35.000 advertenties geplaatst worden die nep- Uggs aanbieden. Deze hebben tot meer dan 17.000 transacties geleid.

De handel in namaakartikelen loopt uit de hand, en het bedrijf plaats advertenties om de consument de waarschuwen. Zelfs de politiek gaat zich ermee bemoeien. De kamer stelt vragen betref de zwarte handel in namaak Uggs aan de staatssecretaris van economische zaken.

Consumenten worden aangeraden om de Uggs producten alleen te kopen bij de zogeheten Uggs stores.
Op de website van Ugg Australia is een checklist te vinden waar de consument kan checken of de Uggs echt zijn. Ook zijn er zoekmachines te vinden waar de nephandelaren gefilterd worden.

De namaak Uggs fabrikanten zorgen niet alleen voor een schade van miljoenen bij Ugg Australia, ook bezorgen de fabrikanten het merk een slechte naam. Zo wordt er volgens de dierenrechtenorganisatie “ The Humane Society” echt levend gevild wasbeer bond gebruikt.  
Volgens de dierenrechtenorganisatie wordt het bond als schapenwol verkocht.

Ugg Australia heeft hierop gereageerd en liet weten teleurgesteld te zijn in de fabrikanten omdat zij de gehele industrie in een slecht daglicht stellen. De originele Uggs zijn van schapenbond en leer gemaakt en dat is vrij onschuldig. Het is vooral kwalijk dat de consument denkt dat hij schapenwol draagt.

Niet alleen de nep varianten hebben een hoop schade veroorzaakt bij Ugg Australia, ook is er een jarenlange strijd geweest met Emu Australia.  Ugg Australia spande meerdere rechtszaken aan om van ‘Ugg’ een echte merknaam te maken. Na 7 jaar lang de Ugg oorlog doorgevoerd te hebben, is er eindelijk een verbond gesloten. De bedrijven hebben afgesproken ieder hun eigen kosten omtrent de rechtszaken te betalen. [2]

Creatief Proces Uggs

Uggs hebben een lange geschiedenis, zo is het begonnen bij schaapherders, die het schaapsproducten hergebruikten. Toen namen de piloten en surfers het over.
Piloten omdat de vliegtuigen nog geen verwarming bezaten en surfers voor het waterafstotende effect.


Vanaf 1933 nam een bedrijf de laars in productie en in 1958 werden laarzen geproduceerd door Frank Mortel. Mortel heeft de naam “Uggs” bedacht. Zijn vrouw vond namelijk de eerste ontworpen exemplaar ontzettend “Ugly”. Het waren die laarzen die uiteindelijk de wereld zouden veroveren. In 1995 werd het merk verkocht aan Deckers Outdoor Corporation (DOC)

DOC gebruikt de populariteit van surfers voor de promotie van Uggs.
De laarzen kregen een imago van hip, duur en nonchalant omdat het verkocht werd als exclusief luxe product.
Eind jaren 90 sloeg het marketing beleid aan en Uggs werden al snel een succes in Amerika.
De grootste stunt was om Uggs naar Opera Winfrey te sturen die ze daardoor internationaal promootte.


Ugg Australia houdt ook van vernieuwing en organiseerde onlangs een wereldwijde Talentenwedstrijd voor een nieuw, jong en fris ontwerp.
De winnares van deze editie komt uit Turkije. Ugg heeft haar uitgekozen omdat ze geïnspireerd werden door haar ontwerp. Haar visie sprak hen aan.

Het ontwerp zou dienen als inspiratie voor een nieuwe schoen die najaar 2012 in de winkels zou liggen. Daarnaast krijgt de winnares 5000 euro en natuurlijk haar eigen paar ontworpen Uggs[2].


[4] (ugg-boots




[2] (Ugglooptmiljoenenomzetmisdoornamaakversies)[1] (Uggswinkels.net/ uggs-nieuws)


[3] (uggvanboerenlaarstot)



IV. Angry Birds

 


Angry Birds is een spel wat ontwikkeld is voor een App voor op de Iphone.
Het is een spel waarin spelers boze vogels moeten lanceren door middel van een katapult.
De speler moet zoveel mogelijk groene varkens vernielen.
Het spel is inmiddels meer dan 100 miljoen keer verkocht in de app store.
Angry Birds is populair omdat het een formule bezit van verslavend, grappig en goedkoop.
Ook is a
ngry Birds een simpel spel met een duidelijk doel.
De speler heeft controle over een verschillende typerende vogels met eigen specialiteiten. De speler moet proberen de eieren terug te krijgen die de groene varkens gestolen hebben. Bij elk niveau zijn de varkens beschermt door een soort kooi van hout, ijs of steen. Het doel van het spel is om alle groene varkens te vernielen.
Elk niveau heeft zijn eigen nummer en volgorde van de vogels. De speler moet alle varkens vernietigen wil je een level voltooien.
De bonuspunten zijn te verdienen als je niet alle vogels gebruikt, of al het materiaal vernield.
Aan het einde van het level krijg je sterren voor je behaalde score.
Er zijn verschillende soorten vogels met verschillende soorten specialiteiten in het spel.
Hoe verder je in het spel komt hoe meer vogels je tot je beschikking krijgt.


Iphone zou Iphone niet zijn als Angry Birds al niet meerdere varianten zou hebben.
Er komen steeds meer variaties op de markt.
Zo heb je Angry Birds Rio, Angry Birds Space en Angry Birds Magic.
Ook elke feestdag grijpt de makers van Angry Bird aan om een nieuwe variant te maken.
Zo heb je al Valentijn, Halloween, Pasen, Kerst ect. Varianten.
[1]


[1] (Wikipedia/angryBirds)


Creatief proces Angry Birds


Angry birds is ontwikkeld door het Finse bedrijf Rovio Mobile.
Het is een entertainment media bedrijf die de industrie aardig veranderd heeft.
Het spel is voor het eerst in 2009 op de markt gekomen voor het Apple iOs.
Een jaar na zijn release werd het een internationaal fenomeen en is het de nummer een van de best betaalde apps allertijden.
Daardoor breidde de app zich uit en ging zich richten meer smartphoneplatformen zoals Android telefoons, maar ook Playstation 3, Playstation Portable maar ook de pc.
De vogels worden steeds populairder waardoor er een hype ontstaat en een merchandise is opgezet.
De figuren zijn overal verkrijgbaar in verschillende vormen.
Ook staat een film of een televisieprogramma op de planning.




Professionele Verantwoording Angry Birds






Je zult denken dat het promoten van Angry Birds niet meer nodig is en dat het genoeg naamsbekendheid heeft.
Toch pakt Rovio Entertainment het groots aan.
Voor de promotie van de nieuwe variant Angry Birds in Space liet men de rode Angry Bird van 35 meter lanceren met een 300 meter lange katapult van de toren van Seattle.
Op 22 maart presenteerde Rovio entertainment de Angry Birds Space. Hij werd overal beschikbaar in de Apps stores.  Het spel is beschikbaar voor Android en iOs platforms maar ook voor de Mac en PC.
Om de grootste lancering ter wereld te kunnen realiseren werkte Rovio samen met T-Mobile.
Angry Birds fans werden uitgenodigd om de space Needle te bewonderen en de gloednieuwe Angry Birds te spelen. De fans kregen allerlei gadgets wat met Angry Birds te maken had. Er werden zelfs cup cakes gesponsord  door Cup Cake Wars food.
Rovio Entertainment is trots om eindelijk de Angry Birds Space te lanceren.
Rovio vind het spannend omdat T-Mobile op een wereldwijde niveau opereert en de fans nu wereldwijd meteen de applicatie kunnen downloaden. Dit was voorheen niet zo.
Met de lancering begint een nieuw tijdperk van een wereld groots spel met de bijbehorende merchandise die direct verkrijgbaar is in elk willekeurig land.
T-Mobile wou graag samenwerken met Rovio. Dit omdat de Angry Bird spel razend populair is bij de T-Mobile klanten. En T-Mobile doet nog iets extra’s voor zijn klanten. Bij downloaden van het spel krijgen de klanten 4 extra bonus levels.

Ook gaat Sovio samenwerken met een winkel genaamd Walmart.
Walmart is een winkelketen en zal aantal exclusieve limited Angry Birds Merchandise verkopen. Namelijk ;  kleding, knuffels, mobiele telefoons en etenswaar. Dit wordt onder andere online verkocht.
Dit is overigens de eerste keer dat Walmart gaat samenwerken met een mediabedrijf. Walmart heeft de samenwerking toegekend omdat ze graag hun klanten de optimale game ervaring willen laten beleven.
T-Mobile is ook met een speciale promotie bezig in de Walmart winkels. Bij aankoop van een T-Mobile Android Smartphone, krijgt de consument toegang tot de Angry Birds Space en vinden ze hints om het gouden ei te vinden. Ook kunnen ze extra levens vrij spelen. [2]







[1] (rovio promotie)[2] (Wikipedia/angryBirds)





 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten